♥Iklan Bersama Cik Dara♥

APA DALAM AIR MANI

Monday, November 16, 2009


Kali nie Cik Dara nak ceritakan lagi pasal Kandungan Air Mani..

Air mani adalah sejenis cecair ajaib yang merupakan hasil penat lelah lelaki selepas masturbasi. Penghasilan air mani menandakan bermulanya akil baligh pada budak lelaki, ketika badan mula menyaksikan pertumbuhan dan perkembangan yg mendadak - terutamanya di organ seksual. Ejakulasi (orgasme yang diikuti dgn pancutan air mani) biasanya bermula seawal umur 12 ke 13 tahun. Apakah yg terkandung di dalam cecair putih yg kita panggil air mani ini?

Sebahagian daripada kita mentafsirkan air mani mengandungi sperma sahaja, anda salah... sperma hanya mewakili 10% daripada hasil ejakulasi kita. 10% itu mewakili 200 juta hingga 500 juta sel sperma (mgkin lebih tinggi pada lelaki yg lebih muda) yang terhasil daripada produksi matang hormon androgen seperti testosteron, yg akan menambahkan pertumbuhan bulu badan dan penggarauan suara. Hanya satu sel sperma ini sudah cukup utk bersenyawa dgn sebiji telur dan menghasilkan bayi.

Selebih 90% merujuk kepada plasma seminal. (Plasma ialah cecair yang membawa pepejal terampai, sama seperti darah membawa sel darah dan semen membawa sperma). Komposisi plasma seminal bergantung kepada individu. Ia mengandungi sehingga 30 bahan, sebahagiannya dihasilkan oleh bahagian2 berlainan dalam badan dan sebahagian lagi ialah hasil sampingan daripada fungsi badan. Ini termasuklah:

• asid askorbik (vitamin C)
• antigen kumpulan darah (sistem immune)
• kalsium (mineral)
• klorin (agen pengoksidaan)
• kolestrol
• choline (sebahagian drpd vitamin B complex)
• asid sitrik
• kreatin
• deoxyribonucleic acid (DNA)
• fruktosa
• glutathione (peptide amino acid)
• hyaluronidase (enzyme)
• inositol
• asid laktik
• magnesium (mineral)
• nitrogen
• phosporus
• potassium
• purine
• pyrimidine
• pyruvic acid
• sodium
• sorbitol
• spermidine
• spermine
• urea
• uric acid
• vitamin B12
• zinc

Jumlah penghasilan bahan di atas mungkin banyak atau sedikit bergantung kepada beberapa faktor. Contohnya, jumlah asid laktik mungkin meningkat banyak selepas bersenam, kerana ia merupakan hasil sampingan daripada aktiviti muskular. (Asid laktik ialah penyebab kepada kepenatan pada otot ketika bersenam). Makanan juga akan mempengaruhi komposisi kimia dan rasa air mani. Namun begitu, HIV tidak terkandung dalam spermatozoa, tetapi pada plasma seminal.

Plasma seminal ialah sebahagiannya terdiri daripada cecair kaya fruktosa - terhasil oleh vesikel seminal yang menyediakan makanan buat sel sperma. Vesikel seminal juga menghasilkan prostaglandins, asid lemak tak tepu untuk tindakan hormonal. Kantung prostat menghasilkan cecair yg cair, bersusu dan beralkali yg membolehkan sperma hidup apabila terdedah pada kawasan berasid pada dinding **** dan uterus. Kantung buborethral berbentuk kacang pis (kantung Cowper) pada dasar zakar menghasilkan cecair yg diberi nama "air mazi" atau "pre-cum". Air ini berperanan utk melincirkan uretra (tiub yang terdapat dalam zakar) supaya air mani dapat mengalir dgn lebih lancar - namun begitu sebahagian lelaki tidak dapat menghasilkan cecair ini dalam kuantiti yg banyak.

Kuantiti air mani sebenar berbeza mengikut individu dan mungkin berbeza dalam individu yg sama pada masa tertentu dalam hidupnya. Genetik memainkan peranan penting dalam menentukan berapa banyak anda dapat pancut. Kebanyakan lelaki berejakulasi sebanyak lebih kurang sesudu air mani. Sesetengah ubat boleh mempengaruhi air mani yg terhasil. Anda boleh rasakan yang lebih lama masa yg anda ambil antara orgasm, maka lebih banyak air mani yg anda hasilkan. Anda mungkin dapat melihat yg sekiranya anda melancap lebih sekali sehari, maka pada kali yg kedua, ketiga dan seterusnya pada hari tersebut, anda akan dapat kurang air mani. Oleh itu, tunggulah satu malam dan perhatikan berapa banyak air mani yg anda hasilkan. "Foreplay" - sentuhan diri anda dgn cara yg istimewa pada tempat yg istimewa, kadang2 akan merangsang badan anda utk menghasilkan lebih air mani, kerana kantung reproduktif badan anda (seperti prostat) bekerja lebih keras ketika anda terangsang.

Air mani daripada lelaki yang matang biasanya bersusu atau berwarna putih. Adalah tidak normal utk melihat permukaan kuning pada air mani setelah anda berejakulasi. Air mani dengan coretan merah menunjukkan kehadiran darah. Sekiranya anda sering terlihat darah, tidak perlulah utk rasa panik, tetapi sekiranya ia dalam kuantiti yg banyak, anda harus berjumpa doktor. Perubahan warna yg drastik menandakan kehadiran penyakit dalam badan anda.




41 comments:

chokio_nia on November 16, 2009 at 4:02 AM said...

blaja bio arini..huhu

nur 'adli azhari on November 16, 2009 at 10:58 AM said...

bio! smart lah!

zubair.. on November 16, 2009 at 12:52 PM said...

haha...usefull statement...good3...

dara♥♥♥teruna on November 16, 2009 at 5:27 PM said...

AIN..nie untuk pembelajaran korang yer anak-anak..tak banyak org tau pasal kandungan air mani..jadi Cik Dara nk ajar nie!!supaya semua paham..boleh?

dara♥♥♥teruna on November 16, 2009 at 5:29 PM said...

NUR ADLI..smart kan..org laki mesti tk tau kan apa ada dlm air mani sendiri?Cik Dara rasa ramai laki tk tau sebenarnya..meh Cik Dara tolong kasi tau ek..

dara♥♥♥teruna on November 16, 2009 at 5:31 PM said...

ZUBAIR..so Cik Dara rasa u dah tau la kan apa yg ada dlm air mani u tu..selain dari u all laki dok kata benih la budu la apa la..tk tau tnya Cik Dara lagi erk..jgn malu-malu..ahakksss..

Murky on November 17, 2009 at 12:39 PM said...

good info cik dara :D

dara♥♥♥teruna on November 17, 2009 at 4:02 PM said...

MURKY..thanks yer..

black_mel on November 18, 2009 at 6:06 PM said...

maklumat penting nie...rajinnyer bt kajian psl air mani..nnti ader info lg bgtau k..good job..

dara♥♥♥teruna on November 19, 2009 at 12:13 AM said...

BLACK MEL..dh nama pun blog DARA@TERUNA..of coz cita pasal pompuan dan laki..cita pasal pompuan jer tk syok ar..alah laki pun bukan tau apa dlm air mani dia..

old_pirates on December 18, 2009 at 10:38 AM said...

good info tq dara..

dara♥♥♥teruna on December 21, 2009 at 12:50 AM said...

sama2 OLD PIRATES..

Anonymous said...

<< abg comel =D >>
ade post2 yg sblm ni ckp air mani x boleh di minum kan..?
rugi la mcm tu..
xtgk ke ape yg ad dlm kndgn air mani?
byk kot vtamin2 dn zat2 galiannya..
ngeee =D

Anonymous said...

<< abg comel =D >>
ade post2 yg sblm ni ckp air mani x boleh di minum kan..?
rugi la mcm tu..
xtgk ke ape yg ad dlm kndgn air mani?
byk kot vtamin2 dn zat2 galiannya..
ngeee =D

Diyana said...

Menurut kajian, menelan air mani ni membuatkan orang perempuan ketagih disebabkan HORMON2 lelaki ( testosterone, prolactin, prostaglandin’s…dll ) yg terkandung dlm air mani mempengaruhi nafsu seksual wanita.

Ramai member2, elder sis kat ofis cakap, bagi kebanyakan perempuan ia memberi nikmat kepuasaan seks apabila menelannya ie. “craving effects and satisfaction”. Menelan air mani juga boleh menghindar kemurungan bagi perempuan “anti-depressant” dan amalkan leh awet muda pulak tuu!!.

http://naturalremedysite.blogspot.com/2010/10/is-semen-natural-antidepressant-for.html

http://www.youtube.com/watch?v=w7YUyh4hTC8
(Semen Makes You Happy! How it acts as an Anti-Depressant)

http://www.youtube.com/watch?v=P1k1Dy1mVeQ
BBC-Food and semen taste (the experiment)

Anonymous said...

Asking questions are truly fastidious thing if you are not
understanding something entirely, however this article gives pleasant understanding even.


my website Evgeni Malkin Black Jersey

Anonymous said...

This piece of writing provides clear idea in favor of the new users of blogging,
that in fact how to do running a blog.

My blog ... wealthwayonline.com

Anonymous said...

Great article! We are linking to this particularly great article on our site.

Keep up the great writing.

Feel free to surf to my web blog :: Cheap NFL Jerseys

Anonymous said...

It's the best time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post and if I could
I wish to suggest you some interesting things or suggestions.

Perhaps you could write next articles referring to this article.
I wish to read even more things about it!

my weblog :: Louis Vuitton Outlet

Anonymous said...

I like what you guys are up too. Such clever work and reporting!

Keep up the superb works guys I've included you guys to our blogroll.

my web-site: explorethecapabilities.com

Anonymous said...

This piece of writing provides clear idea designed for the new users of blogging, that actually
how to do blogging and site-building.

my webpage: Louis Vuitton Outlet Online

Anonymous said...

naturally like your website however you have to test the
spelling on quite a few of your posts. Several of them are
rife with spelling problems and I find it very troublesome to inform the truth nevertheless
I will definitely come back again.

My web site Cheap NFL Jerseys

Anonymous said...

I have read so many posts about the blogger lovers but this
post is really a fastidious article, keep it up.



my web-site Air Max Pas Cher

Anonymous said...

My brother recommended I might like this website.
He was totally right. This post actually made my day.
You can not imagine simply how much time I had spent
for this information! Thanks!

Also visit my web-site ... http://slc-wireless.com/sac-louis-vuitton-pas-cher.html

Anonymous said...

I blog frequently and I truly appreciate your information.
The article has truly peaked my interest.
I am going to book mark your website and keep checking for new information about
once a week. I opted in for your Feed too.

my page - NFL Jerseys Cheap

Anonymous said...

An outstanding share! I have just forwarded this onto a friend who had been conducting a
little research on this. And he actually ordered me lunch
due to the fact that I discovered it for him... lol.
So let me reword this.... Thank YOU for the meal!! But
yeah, thanx for spending time to talk about this issue here on
your web page.

Feel free to surf to my weblog :: Chaussures De Football Pas Cher

Anonymous said...

I used to be able to find good information from your blog articles.



My site; Abercrombie France

Anonymous said...

I'm truly enjoying the design and layout of your blog. It's a very easy on the
eyes which makes it much more enjoyable for
me to come here and visit more often. Did you hire out a
developer to create your theme? Excellent work!

Here is my site ... Louis Vuitton Handbags Outlet

Anonymous said...

Hi there, after reading this remarkable article i am too happy to share my knowledge here with colleagues.


Also visit my page nysacpr.org

Anonymous said...

I could not refrain from commenting. Well written!


Check out my page; Michael Kors (http://www.explorethecapabilities.com)

Anonymous said...

It's perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post and if I could
I wish to suggest you few interesting things or tips. Perhaps you
could write next articles referring to this article. I desire
to read even more things about it!

my website - Air Max Femme

Anonymous said...

I was curious if you ever thought of changing the page layout of your blog?
Its very well written; I love what youve got to say. But maybe
you could a little more in the way of content so people could
connect with it better. Youve got an awful lot of
text for only having 1 or 2 images. Maybe you could space it out better?


My web site: Nike Free 5.0

Anonymous said...

Hi there, I discovered your site by way of Google whilst looking for
a related subject, your website got here up, it appears great.
I have bookmarked it in my google bookmarks.
Hi there, just was aware of your blog thru Google, and found that it is truly informative.
I am going to watch out for brussels. I will be grateful if you
proceed this in future. Lots of other people can be benefited out of your writing.
Cheers!

Review my site :: Oakley Frogskins (tedxyse.com)

Anonymous said...

Good way of telling, and pleasant article to get facts on the topic of my
presentation subject, which i am going to deliver in
university.

Here is my web page ... Boutique Air Jordan - http://smu-fr.org/airjordanpascher.html -

Anonymous said...

What's up to every body, it's my first go to see of this
website; this blog contains remarkable and truly fine information
designed for readers.

Feel free to surf to my web blog ... Sac A Main Louis Vuitton

Anonymous said...

buy electronic cigarette, e cigarette health, ecigarette, electronic cigarettes, electronic cigarettes, electronic cigarette

Anonymous said...

Erhhh

mohd amin on May 27, 2015 at 1:00 PM said...

Ramai ke yg dah cuba?

Aleya said...

Ermmm...bagus info2 ni, baru saya tau yg air mani ni banyak protin!!. Cik Dara betul ke org kata akan jadi ketagih bila telan air mani?

Ramai kakak2 kat ofis kata memang ketagih tapi adake fakta2 sains yg membuatkan org2 pompuan jadi ketagih bila telan air mani? Ada makcik2
kata telan mani leh awet muda...betul ke atau cerita2 mulut aje?

Kot Cik Dara tau dan banyak membaca...boleh bagi penerangan.

t.kasih

Anonymous said...

Da kawen ke?

Jejaka Penyegan said...

Thanks Cik Dara@Encik Teruna...banyak khasiat rupanya tp surely utk dlm rahim je kn. Kalau telan ape pulak rasanya? Ade ke perempuan yg nk cuba rasa sbb nk tau rasa?

Related Posts with Thumbnails
 

Copyright © 2009 Grunge Girl Blogger Template Designed by Ipietoon Blogger Template
Girl Vector Copyrighted to Dapino Colada